<p>Linda Wagenmakers vertegenwoordigde met No Goodbyes Nederland in 2000 tijdens het Eurovisie Songfestival in Stockholm. Ze behaalde de dertiende plaats.&nbsp;</p>

Linda Wagenmakers vertegenwoordigde met No Goodbyes Nederland in 2000 tijdens het Eurovisie Songfestival in Stockholm. Ze behaalde de dertiende plaats. 

(foto: PR)

‘In drie minuten moet de magie gebeuren’

  Nieuwsflits

ZEVENAAR - Het is op de kop af eenentwintig jaar geleden dat Linda Wagenmakers (45) uit Zevenaar in het jaar 2000 Nederland vertegenwoordigde op het Eurovisie Songfestival in Stockholm met het liedje No goodbyes. Ze eindigde op de dertiende plaats. No goodbyes werd in Nederland een top tien hit.

door Nan Hoesté

Na een bloedstollende eindrace tussen Zweden en Nederland eindigde Duncan Laurence met zijn nummer Arcade op de eerste plek tijdens het Eurovisie Songfestival 2019 in Israël. Aan Nederland de eer de vijfenzestigste editie te verzorgen die deze week op 18, 19 en 22 mei in Ahoy in Rotterdam zal plaatsvinden. Een jaar later dan gedacht in verband met corona. Dit jaar staat het licht op groen en mag er zelfs een handjevol publiek bij aanwezig zijn. Linda Wagenmakers zal ook van de partij zijn. Hoe schat zij de kansen in voor Nederland die vertegenwoordigd zal worden door Jeangu Macrooy met het nummer Birth of a New Age?

Indruk achterlaten

Er doen dit jaar negenendertig landen mee die in de halve finales strijden om een plek in de finale op zaterdag. Dan blijven er toch nog circa drieëntwintig landen over en is het aan de vocalisten om in drie minuten hun beste beentje voor te zetten. “Daarnaast moet je het lied en de hele entourage er omheen, zoals kleding, sfeerbeelden, geluid en licht zo aanpakken, dat het indruk achterlaat. Na zoveel optredens is men aan het eind van de avond het eerste liedje al vaak vergeten. Met andere woorden: de performance moet als het ware blijven hangen. Denk aan Anouk, The Common Linnets en twee jaar geleden Duncan Laurence. Ik heb de lijst met de deelnemende landen doorgenomen en schat de kansen van zowel Zwitserland, Bulgarije en Malta erg hoog in. Jeangu heeft weliswaar een mooi nummer geschreven en hij maakt echt een ijzersterk statement. Maar zal het beklijven? In de poll staat hij momenteel op plek tweeëndertig. Het ligt er helemaal aan wat hij zaterdag tijdens de finale nog met het concept doet. Zeker op visueel gebied. Weten wat je neerzet en dicht bij jezelf blijven vormen de beste combinatie om overeind te blijven in het muzikale geweld dat Eurovisie Songfestival heet.”

‘Het feest was voor ons over en we realiseerden met z’n allen dat alles maar relatief is’

Zwart-witte jurk

Linda mocht in het jaar 2000 Nederland vertegenwoordigen in Stockholm met het nummer No goodbyes. Zij wist toen al dat ze haar act groots moest aanpakken en verzamelde de beste mensen om haar heen. Zoals Jan Aarntzen die de zwart-witte jurk met een enorme rok ontwierp, waaruit tijdens het optreden twee dansers (uit de toentertijd draaiende musical Fame, red.) tevoorschijn kwamen. Stanley Burleson werd gevraagd voor de choreografie. Het geheel werd geproduceerd door Fred Boot die nu producent is van de musical Soldaat van Oranje.

Drie minuten

“De week voor de finale was erg intensief. De dagen bestonden uit recepties en veel repeteren op het podium compleet met geluid en lichtinstellingen. Nu mag je sinds enkele jaren je eigen visuele en lichtteam meenemen. In mijn tijd was dat nog anders en waren we overgeleverd aan de regisseur van het gastland en moest je maar afwachten of dat wat je in je hoofd had ook daadwerkelijk goed kwam. Op de avond zelf moest alles precies kloppen en was ik dan ook zeer gefocust. Ik kwam in mijn jurk met mijn dansers als één machine van de trap af. Het was pikkedonker. Eén stap verkeerd en je valt eraf. Elke danser had een punt van de jurk vast. Dat hield in dat het allemaal gelijk moest gaan. Elke stap was gerepeteerd. Toen ik naar beneden kwam hoorde ik vaag bewonderende kreten uit het publiek opstijgen. De adrenaline gierde door mijn keel. Dan gaat het licht aan en daar ga je dan. In drie minuten moet de magie gebeuren.”

Vuurwerkramp

Deze editie van het Eurovisie Songfestival staat ook om een andere reden in het geheugen van Linda gegrift, namelijk de vuurwerkramp in Enschede. “De uitzending in Nederland werd stopgezet en in de wandelgangen hoorden we dat er zeshonderd doden waren gevallen. In plaats van naar de afterparty te gaan doken we onze hotelkamer in om er via de televisie achter te komen wat er aan de hand was. Het feest was voor ons over en we realiseerden met z’n allen dat alles maar relatief is.”

Mooi bruggetje

Op de vraag of Linda ooit nog eens mee zal doen aan het Eurovisie Songfestival is haar antwoord kort. “Dat zou ik best willen, maar dan niet op het podium maar meedenken in een creatief team.” Dit laatste vormt een mooi bruggetje naar de vele theaterkwaliteiten, waarover Linda beschikt. Ze begon al heel jong met zingen. Landelijke bekendheid verwierf ze met de rol van Kim in Miss Saigon, waarop nog vele musicals zouden volgen. Daarnaast verwierf ze bekendheid met het inspreken van stemmen in Disney tekenfilms zoals Mulan I en II en trok ze volle zalen met haar aandeel in diverse gospeltheatertours. “Momenteel ben ik bezig met het inspreken van de tekenfilmserie van Disney special Miraculous: Tales of Ladybug & Cat Noir.”

Internationale musical

In Waitress, een peperdure internationale musical die op de nominatie staat naar Nederland te worden gehaald, zou Linda dit seizoen de rol van Becky spelen. Vanwege corona laat dit nog even op zich wachten. Naast haar theaterwerk zet Linda al deze kwaliteiten en ervaringen al ruim tien jaar in om vocalisten op zowel professioneel als amateurniveau te coachen. Dat deed ze ook in Het Musiater. De afgelopen vier jaar werkte ze voor een zangcoachingsbedrijf, wat haar op een gegeven moment te beknellend en te massaal werd. “Ik wilde in alle veiligheid nieuwe ideeën kunnen ontwikkelen.” Dus besloot ze voor zichzelf te beginnen onder de naam Phoenix vocalcoaching in Rozet in Arnhem.

Extra duwtje

“Ik coach vocaal en mentaal mensen die mee gaan doen aan audities voor zangwedstrijden, zoals The Voice, shows en opleidingen. Vooral op het mentale vlak, zoals het omgaan met stress en de spelregels van het showbizzwereldje, zodat ze ten volle kunnen presteren. Daarnaast heb ik verschillende one wo(man) show-projecten lopen waarbij ik, samen met mijn cliënt, een soloshow schrijf, regisseer en vocaal begeleid, waarna ze eindigen met een eigen show in het theater. Op deze manier zet ik mijn ervaringen in om hen een extra duwtje in de rug te kunnen geven.”

Meer berichten

Het lokale nieuws in uw mailbox ontvangen?

Aanmelden