De les door groep 8 leerlingen.
De les door groep 8 leerlingen. (Foto: Marion van de Kamer)

IKC De Tragellijn staakt niet, maar investeert

Op De Tragellijn wordt niet gestaakt maar op andere wijze een signaal afgegeven. Er is nagedacht over wat het team op dit moment zelf kan doen aan het lerarentekort en aan de werkdruk. De conclusie was simpel, het lerarentekort kunnen zij niet direct oplossen. Wat ze wel kunnen doen, is leerlingen alvast enthousiast maken voor het vak leerkracht.

van de redactie

LOBITH - "Wij houden op de landelijke stakingsdagen twee lesdagen met het thema: juffen en meesters zijn onze toekomst! Leerlingen uit groep 7 en 8 laten we alvast kennismaken met het mooie vak van leerkracht. Zij gaan enkele lessen geven. Wanneer de leerlingen deze lessen verzorgen, werkt dit ook werkdrukverlagend. Win-win!"

Hoe zien de twee dagen er dan uit? "De leerlingen uit groep 7 en 8, zullen gaan voorlezen in alle groepen op donderdag- en vrijdagochtend. Dit valt mooi samen met de nationale voorleesdagen. Op donderdag zullen de leerlingen van groep 8 ook lessen geven in alle groepen met als onderwerp het groene schoolplein. Het doel hiervan is dat alle leerlingen van school meedenken over de inrichting van een nieuw in te richten groen schoolplein. In de middag starten we met knutselen van verschillende ontwerpen voor zo'n groen plein. Op vrijdagmorgen, na het voorlezen, is er in alle groepen een eigen programma, dan kan er ook nog verder geknutseld en gebouwd worden aan het groene plein. Vrijdagmiddag organiseren we een spelletjesmiddag, onder leiding van leerlingen uit groep 7 en 8. Wij willen nu al investeren in de juffen en meesters van later en hopen dat onze leerlingen het lesgeven niet snel zullen vergeten. Wanneer ze dan later voor hun studiekeuze staan, denken ze mogelijk nog eens terug aan deze twee dagen en kiezen voor de PABO. Want het beroep leerkracht is en blijft een geweldig mooi vak!"

Meer berichten