Logo zevenaarpost.nl

Basisschoolleerlingen uit Lobith doen onderzoek naar kleding

Hoe lang denk jij meestal na over wat je aantrekt? Elke ochtend als we voor de kledingkast staan, maken we keuzes over hoe we ons die dag aan mensen willen laten zien. Kleding speelt een belangrijke rol bij onze identiteit en tegelijkertijd heeft de kledingindustrie een grote impact op het milieu. Leerlingen van groep 7 & 8 vanbasisschool de Tragellijn uit Lobith duiken in de wereld van de kledingindustrie. Dit doen zij samen met onderzoekers en het Wetenschapsknooppunt van de Radboud Universiteit.

LOBITH - Eind februari starten de leerlingen van deze twee basisscholen met een project waarin zij onderzoek doen naar kleding, identiteit en duurzaamheid. De leerlingen gaan dieper in op vragen als; Waar komt onze kleding vandaan en hoe wordt het gemaakt? Beïnvloedt de kleding die je draagt hoe je naar jezelf en anderen kijkt? Hoe uniek zijn we eigenlijk in onze kledingkeuze?

De leerlingen leren tijdens dit unieke project niet alleen meer over het thema, maar ook hoe je daar zelf onderzoek naar kunt doen. Bijvoorbeeld door interviews af te nemen, te observeren of experimenten te doen. In groepjes formuleren ze een onderzoeksvraag, maken ze een onderzoeksplan en voeren dat ook uit. De resultaten worden uiteindelijk aan de klas gepresenteerd.

Project wetenschappelijke doorbraken de klas in!
Tijdens het project Wetenschappelijke doorbraken de klas in! wordt een wetenschappelijk thema vertaald naar lesmateriaal voor het basisonderwijs. De leerlingen uit Tilburg en Lobith verdiepen zich in het onderzoeksgebied van hoogleraar visuele cultuur Anneke Smelik. Zij won in het najaar van 2017 de Radboud Science Award en kreeg de kans om samen met haar onderzoeksteam, leraren van de eerdergenoemde scholen, pabo-studenten en het Wetenschapsknooppunt Radboud Universiteit (WKRU) in het schooljaar 2017-2018 een wetenschapsproject speciaal voor leerlingen te ontwikkelen. Het project wordt na afloop uitgegeven in de boekenreeks Wetenschappelijke doorbraken de klas in. Met deze boeken kunnen ook andere scholen in het land het project uitvoeren in de klas.

Waarom onderzoekend leren?
De overheid wil dat alle basisscholen in 2020 aandacht besteden aan wetenschap en technologie (Techniekpact, 2013). De didactiek van onderzoekend leren laat leerlingen naast de inhoud van wetenschap en technologie ook kennismaken met wetenschap als proces en de manier van denken. Leerlingen leren via het onderzoekend leren hoe ze antwoorden kunnen vinden op hun eigen vragen. Ze leren vanuit hun eigen nieuwsgierigheid en ontdekken hoe nieuwe kennis tot stand komt.

Meer berichten




Shopbox