WijZZ stelt vragen over verdwijnen Stadsparkeren-pas

Algemeen

ZEVENAAR - Per 1 oktober 2026 verdwijnt de Stadsparkeren-pas in Zevenaar. Door het uitfaseren van het landelijke 2G-netwerk kan het huidige systeem niet langer worden gebruikt. Vanaf dat moment kunnen automobilisten via een parkeerapp betalen in plaats van de pas voor parkeren op straat en in de Masiusgarage.

Hoewel technologische ontwikkelingen vaak onvermijdelijk zijn, vindt WijZZ dat digitalisering niet ten koste mag gaan van de toegankelijkheid van gemeentelijke voorzieningen. Niet iedereen beschikt over een smartphone of voelt zich voldoende thuis in de digitale wereld om gebruik te maken van apps en online diensten. Vooral ouderen en inwoners die minder digitaal vaardig zijn, kunnen hierdoor in de problemen komen.

WijZZ maakt zich daarom zorgen over de gevolgen van deze verandering voor een groep inwoners die nu nog gebruikmaakt van de parkeerpas. De partij vindt dat iedereen zelfstandig moet kunnen blijven parkeren, zonder afhankelijk te worden van anderen of geconfronteerd te worden met extra drempels.

Om duidelijkheid te krijgen heeft WijZZ schriftelijke vragen gesteld aan het college van burgemeester en wethouders. De partij wil onder andere weten hoeveel gebruikers momenteel gebruikmaken van de Stadsparkeren-pas, welke alternatieven worden aangeboden aan inwoners zonder smartphone en welke ondersteuning beschikbaar komt voor mensen die moeite hebben met digitale toepassingen.

Daarnaast vraagt WijZZ zich af of er onderzoek is gedaan naar een fysieke vervanger van de parkeerpas, bijvoorbeeld in de vorm van een nieuwe pas of een andere laagdrempelige betaalmogelijkheid. Ook wil de partij weten hoe de gemeente ervoor zorgt dat inwoners, bezoekers, ondernemers en gebruikers van de Masiusgarage tijdig en duidelijk worden geïnformeerd over de veranderingen.

Volgens WijZZ moet technologische vooruitgang hand in hand gaan met inclusiviteit. Digitalisering kan veel voordelen bieden, maar mag er nooit toe leiden dat inwoners worden uitgesloten van voorzieningen die voor iedereen toegankelijk horen te zijn.

"Wij begrijpen dat het stoppen van het 2G-netwerk gevolgen heeft voor bestaande systemen," aldus WijZZ. "Maar juist dan moet de gemeente ervoor zorgen dat er goede alternatieven beschikbaar zijn. Niemand mag de dupe worden van een ontwikkeling waar hij of zij zelf geen invloed op heeft."

Voor WijZZ staat één ding voorop: parkeren in Zevenaar moet eenvoudig, toegankelijk en bereikbaar blijven voor iedereen.

EINDE PERSBERICHT

Noot voor redactie (niet voor publicatie):

Voor vragen kunt u contact opnemen met Stijn Reintjes 06-38634568 / Nanne van Dellen 06-41187188