'Een goed spel moet uitdagend zijn, mensen moeten willen winnen en het vaker willen spelen'
'Een goed spel moet uitdagend zijn, mensen moeten willen winnen en het vaker willen spelen' Foto:

Jan Stronkman is de ware bordspellenfanaat: ‘Met een spel kun je veilig uit je comfortzone komen’

zo 28 nov 2021, 07:00 Algemeen

ZEVENAAR/WESTERVOORT - Jan Stronkman ontwerpt bordspellen. Eigenlijk is hij daar zijn hele leven al mee bezig. “Toen ik een jaar of zeven was maakte ik al mijn eerste racespelletje. Die spelletjes zagen er natuurlijk nog niet uit en belandden na een paar keer spelen uiteindelijk in de vuilnisbak. Toen zag ik het meer als een soort tijdverdrijf, maar ik kijk er nu met een andere blik op terug, meer van het uiten van je creativiteit, je fantasie.” Sinds corona is Jan meer tijd gaan besteden aan zijn grote hobby: het maken van spellen. Hij ziet zelfs mogelijkheden er zijn beroep van te maken. Maar daar komt meer bij kijken dan het bedenken van een spel.

Jan speelt zelf graag, vaak samen met zijn gezin en bij de club. “We spelen meestal wel een paar keer per week. Ik heb niet zoveel spellen in de kast. Ik ben meer een speler dan een bordspelverzamelaar. Anders zou het hele huis vol met bordspellen staan.”
Het spelen van bordspellen is belangrijk vindt Jan. “Je leert iemand beter kennen via zo’n spel dan in een gewoon gesprek. Een spel brengt emoties en drijfveren naar boven. Het is mooi om te zien hoe mensen reageren, welke rol ze aannemen. Spelen is ook jezelf ontdekken. Je kunt het niet echt fout doen. Vooral voor kinderen is het spel een belangrijk middel om in een veilige omgeving uit hun comfortzone te kunnen stappen. Een goed spel leent zich daar prima voor.”

Bordspelfanaat

In 2015 richtte Jan de club ‘De Bordspelfanaat’ op. Het is geen vereniging, maar een zelfsturende groep. Deelnemers betalen geen contributie, alleen een kleine bijdrage van een euro per avond, inclusief koffie of thee. De club komt wekelijks, op donderdagavond, bij elkaar in het Ondernemerscentrum in Westervoort. Jan: “Mensen brengen hun eigen spellen mee of schuiven aan bij anderen. Vaak kondigt iemand in de Whatsappgroep aan welk spel hij meebrengt. Anderen kunnen daar dan op reageren. Op dit moment zijn er circa dertig mensen actief in de club. Je hoeft niet elke donderdag aanwezig te zijn. Het is vrijblijvend. Zo’n club is reuze interessant om kennis te maken met nieuwe spellen. Veel deelnemers zijn bordspelfanaten geworden door het zien van zoveel verschillende spellen. Het is een beetje verslavend. Er worden vooral de spellen gespeeld die de laatste 5 a 10 jaar zijn uitgekomen, dus Monopoly en Risk kom je bij ons niet tegen. Ik haal er zelf veel inspiratie uit, ook als ik spellen speel die ik niet zo leuk vind.”

Ontwerpwedstrijd

Jan heeft meegedaan aan een ontwerpwedstrijd van de grote spellenmagnaat Ravensburger. “Dat kwam op mijn pad tijdens corona. Ik was net begonnen om het spel Scarabee te ontwerpen. Het spel is uiteindelijk niet door Ravensburger geaccepteerd, wat ik begrijpelijk vind. Er gaat een heel proces aan vooraf. Je maakt een prototype, dat stuur je naar een uitgever als Ravensburger, voorzien van een flyer waarop je kort het spel uitlegt. Het spel wordt gespeeld en getest en daarna is het óf een ‘nee’, óf een ‘ja en’. In dat laatste geval ga je samen met iemand van de uitgeverij bekijken wat er beter kan. In het geval van Scarabee bleek dat het spel toch wel wat te ingewikkeld en te groot was. Maar Scarabee is nog in de running voor andere uitgevers.
Er zijn al veel spellen op de markt en dan moet jouw spel er wel uitspringen, maar ook verkoopbaar zijn. Vaak gaat er zo’n drie jaar overheen, van prototype tot het verkopen van zo’n spel. Een goed spel moet uitdagend zijn, mensen moeten willen winnen en het vaker willen spelen. Dat is ook voor mij de uitdaging om mijn spellen daaraan te laten voldoen.”

Kerstpakket

Het kan ook anders gaan. Voor een bedrijf in Brabant heeft Jan de opdracht gekregen om een spel te maken dat de medewerkers dit jaar in hun kerstpakket zullen vinden. “Dan kan het heel snel gaan. Het is een spel op maat, gericht op het bedrijf zelf. Er is ook een deadline, het spel moet op 17 december klaar zijn. Ik heb een prototype gemaakt, het spel is getest en binnen drie weken konden de grafisch ontwerpers er mee aan de slag.
De korte doorlooptijd van 8 tot 10 weken is mogelijk als je samenwerkt met een kleine uitgever als bijvoorbeeld UniekBordspel. Zo’n opdracht maakt me blij en het is een stimulans om er mee door te gaan.”

Marketing

Een ander aspect dat komt kijken bij het ontwerpen van spellen is de marketing, het verkopen van je spelidee. “Ik heb echt moeten leren pitchen, heel in het kort het spel presenteren. Daarover heb ik veel geleerd tijdens een internationale cursus Gamedesign in Amerika. Ook leer je om de juiste uitgevers te kiezen. De markt is best groot. Je kunt beter niet met hagel schieten, maar op scherp spelen. Op dat punt is er nog veel te onderzoeken, dat hoort er ook bij als je een serieuze speler wilt zijn in de spellenwereld. En natuurlijk hoort daar het bezoeken van spellenbeurzen bij. Zo ben ik in oktober in het Duitse Essen, naar SPIEL geweest, de grootste spellenbeurs van de wereld.”

Informatie over de club ‘De Bordspelfanaat’: https://www.bordspelfanaat.nl/

Alie Engelsman